Het motto van de debuutroman van Niña Weijers is een citaat van Marina Abramović: ‘I really like that moment when the performance becomes life itself.’ Dit is ook het uitgangspunt van haar bewonderaar Minnie Panis, een jonge kunstenares die in één klap wereldberoemd werd door haar eigen leven als uitgangspunt van haar werk te nemen. Na haar eindexamenexpositie Bestaat Minnie Panis?, waarvoor ze duizenden foto’s maakte van haar eigen afval, en het daaropvolgende uit liefdesverdriet geboren project Nothing Personal, waarin Minnie afstand doet van al haar bezittingen, staat ze op het punt een nieuw project te beginnen onder de werktitel Vrijheid. Ze huurt een fotograaf in om gedurende een periode van ruim anderhalve maand haar 21 aaneengesloten dagen te volgen zonder dat zij precies weet wanneer. Juist wanneer het project van start gaat, dient haar verleden zich aan in de vorm van een vreemde brief en doet Minnie een aantal bijzondere ontdekkingen.
De consequenties is een kunstenaarsroman in de beste zin van het woord, op een uiterst boeiende manier schrijft Weijers over de strubbelingen van Minnie ten aanzien van haar kunstenaarschap, en de worsteling van de kunstenaar om enerzijds origineel maar tegelijkertijd commercieel te zijn. Hoewel het tweede deel van de roman soms wat minder scherp is dan de eerste helft, maken het taalgebruik, de beelden, de interessante bespiegelingen over kunst en de originele gedachtegangen van Weijers dit tot een bijzonder sterk debuut. Een auteur om in de gaten te houden!
Niña Weijers, De consequenties (Atlas Contact)
Deze recensie verscheen eerder in BOEK 3, 2014