De Britse dichter Joe Jacobs, zijn vrouw Isabel en hun dochter brengen hun vakantie door met een bevriend stel in een luxe villa met zwembad in Zuid-Frankrijk. Joe heeft de opvoeding van hun dochter Nina grotendeels op zich genomen omdat Isabel als oorlogsverslaggever veel tijd in het buitenland doorbracht, en de onuitgesproken vraag die tussen hen in hangt is wat zij samen nog delen – en wat zij überhaupt willen met hun leven. Wanneer ze op een ochtend een naakte jonge vrouw in het zwembad treffen die zich een week vergist lijkt te hebben met de reservering, besluiten ze dat zij haar intrek kan nemen in het gastenverblijf. Hiermee komt in één klap een einde aan de lome vakantiestemming in de villa.
Deze Kitty blijkt heimelijk gefascineerd door het werk van Joe en kent al zijn gedichten uit het hoofd. Ze dringt erop aan dat Joe haar eigen gedicht zal lezen en zal inzien dat ze geestverwanten zijn. Joe voelt zich wel gevleid door alle aandacht van een aantrekkelijke jonge vrouw, en ook dochter Nina voelt zich erg op haar gemak bij Kitty bij wie ze zo fijn haar hart kan uitstorten. Langzaam maar zeker rijst de vraag hoe toevallig het is dat Kitty in het vakantiehuis is gearriveerd, en een noodlottige ontknoping lijkt onafwendbaar.
Door de bijzonder goed doordachte opbouw van het verhaal, de haarscherpe beschrijvingen en de broeierige bijna filmische scènes is Terug naar huis een genot om te lezen. Een prachtige Franse film in boekvorm van een auteur om in de gaten te houden.
Deborah Levy, Terug naar huis (Signatuur)
Deze recensie verscheen eerder in BOEK 6, 2013